Taxonomy of Educational Objectives


Taxonomy of Educational Objectives is a foundational work in the field of education, widely used for curriculum design, assessment, and instructional planning. The book was developed by a group of educational psychologists led by Benjamin Bloom, and is often referred to as Bloom’s Taxonomy. It categorizes learning objectives into hierarchical levels, aiming to promote higher-order thinking in education. The taxonomy is divided into two main domains: the Cognitive Domain (knowledge-based) and the Affective Domain (attitude and values). The most well-known part is the cognitive domain, which includes six levels: Knowledge, Comprehension, Application, Analysis, Synthesis, and Evaluation. A revised version later updated the categories to: Remembering, Understanding, Applying, Analyzing, Evaluating, and Creating. The book has been instrumental in shaping how teachers write learning objectives and assess student progress.

کتاب Taxonomy of Educational Objectives یا همان «طبقه‌بندی اهداف آموزشی»، یکی از آثار بنیادین در حوزه‌ی آموزش است که توسط گروهی از روان‌شناسان آموزشی به سرپرستی بنجامین بلوم (Benjamin Bloom) تدوین شده است. این کتاب که بیشتر با عنوان طبقه‌بندی بلوم (Bloom’s Taxonomy) شناخته می‌شود، به معلمان و طراحان آموزشی کمک می‌کند تا اهداف یادگیری را به صورت سلسله‌مراتبی از سطوح پایین‌تر تا سطوح بالاتر تفکر تنظیم کنند. این طبقه‌بندی شامل دو حوزه اصلی است: حوزه شناختی (دانشی) و حوزه عاطفی (نگرش‌ها و ارزش‌ها). معروف‌ترین بخش این طبقه‌بندی، حوزه شناختی است که شامل شش سطح است: دانش، درک، کاربرد، تحلیل، ترکیب، ارزیابی (در نسخه جدید: به خاطر سپردن، درک کردن، به‌کارگیری، تحلیل، ارزیابی، خلق کردن). این کتاب تأثیر زیادی بر نحوه‌ی نوشتن اهداف درسی و ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان داشته است.

عنوان کامل: 

Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals

نویسنده (سردبیر): 

Benjamin S. Bloom (و گروهی از متخصصان آموزشی)

ناشر: 

David McKay Company

سال انتشار:

1956 (نسخه اصلی) 2001 (نسخه بازبینی‌شده توسط Anderson & Krathwohl)

دامنه‌های اصلی: 

● Cognitive Domain – حوزه شناختی

● Affective Domain – حوزه عاطفی (در برخی منابع: Psychomotor Domain – حوزه حرکتی نیز اضافه شده است)

شش سطح طبقه‌بندی شناختی (نسخه بازبینی‌شده):

● Remembering

● Understanding

● Applying

● Analyzing

● Evaluating

● Creating

نوع: ---

--- صفحه

.
ieltsdaily-logo