A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing


A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives is an updated and expanded version of the original Bloom’s Taxonomy, designed to reflect contemporary approaches to teaching and learning. Edited by Lorin W. Anderson (a former student of Bloom) and David R. Krathwohl, this revised taxonomy adapts the original six levels of the cognitive domain to better suit 21st-century educational needs. It provides a two-dimensional framework that classifies educational goals by Knowledge (factual, conceptual, procedural, and metacognitive) and Cognitive Processes (remember, understand, apply, analyze, evaluate, create). This model is widely used in curriculum design, instructional planning, and assessment in various fields of education. It emphasizes the importance of active learning and higher-order thinking, and helps educators write clear, measurable learning objectives.

کتاب A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing با عنوان کامل «طبقه‌بندی برای یادگیری، آموزش و ارزیابی»، نسخه‌ای بازبینی‌شده از طبقه‌بندی معروف بلوم است که برای انطباق بیشتر با رویکردهای آموزشی نوین در قرن ۲۱ طراحی شده است. این کتاب به سردبیری لورین دبلیو. اندرسون (دانش‌آموخته‌ی بلوم) و دیوید آر. کراتوول منتشر شده است و با افزودن ابعاد جدید، طبقه‌بندی اهداف آموزشی را دقیق‌تر و کاربردی‌تر کرده است. در این مدل جدید، یک چارچوب دوبُعدی ارائه می‌شود که شامل:

  1. انواع دانش (Knowledge):

• دانش واقعی (Factual)

• دانش مفهومی (Conceptual)

• دانش رویه‌ای (Procedural)

• دانش فراشناختی (Metacognitive)

  1. فرآیندهای شناختی (Cognitive Processes):

• به خاطر سپردن (Remember)

• درک کردن (Understand)

• به‌کارگیری (Apply)

• تحلیل (Analyze)

• ارزیابی (Evaluate)

• خلق کردن (Create)

این مدل به‌طور گسترده‌ای در طراحی برنامه درسی، نوشتن اهداف یادگیری، و طراحی ارزیابی‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و دوره‌های تربیت معلم استفاده می‌شود.

عنوان کامل: 

A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives

سردبیران: 

Lorin W. Anderson & David R. Krathwohl

ناشر: 

Longman

سال انتشار: 

2001

ویژگی‌های کلیدی:

● چارچوب دوبعدی: دانش × فرآیندهای ذهنی

● تأکید بر تفکر سطح بالاتر و یادگیری فعال

● مناسب برای معلمان، مدرسان، طراحان آموزشی و پژوهشگران

کاربردها:

● طراحی اهداف یادگیری قابل سنجش

● برنامه‌ریزی درسی و آموزشی

● تهیه سؤالات امتحانی و طراحی فعالیت‌های کلاسی متنوع

نوع: ---

--- صفحه

.
ieltsdaily-logo