برای تدریس مؤثر گرامر در زبان دوم میتوان از روشهای متنوعی بهره برد، اما تحقیقات نشان داده است که (Task-Based Language Teaching) TBLT یکی از روشهای موفق در آموزش زبان است. TBLT یک روش مدرن در آموزش زبان است که به جای تمرکز بر آموزش مستقیم قواعد زبانی، از فعالیتهای واقعی و معنادار استفاده میکند. در این روش، یادگیری زبان از طریق انجام وظایف یا Tasks انجام میشود که مشابه فعالیتهای زبانی در دنیای واقعی هستند.
1.(Task-Centered): یادگیری از طریق فعالیتهایی مانند مصاحبه، ارائههای کلاسی، نوشتن ایمیل یا انجام مذاکرات انجام میشود.
2. (Meaning-Focused): برخلاف روشهای سنتی که گرامر و ساختار زبان را به شکل مستقیم آموزش میدهند، در TBLT تمرکز بر روی انتقال پیام و معناست.
3.(Implicit Learning): زبانآموزان از طریق انجام وظایف و دریافت بازخورد، بهطور ناخودآگاه قواعد زبانی را فرا میگیرند.
4.(Interaction & Collaboration): تعامل بین زبانآموزان نقش کلیدی دارد و یادگیری در یک محیط اجتماعی و ارتباطی رخ میدهد.
5.(Performance-Based Assessment): بهجای آزمونهای سنتی، یادگیری از طریق ارزیابی توانایی زبانآموز در انجام وظایف واقعی سنجیده میشود.
یک درس TBLT معمولاً شامل سه مرحله است:
1.(Pre-Task): ارائه موضوع، توضیح وظیفه و آمادهسازی زبانآموزان.
2.(During Task): زبانآموزان بهصورت فردی یا گروهی وظیفه را انجام میدهند.
3.(Post-Task): بازبینی عملکرد، ارائه بازخورد و تمرکز بر نکات زبانی.
• افزایش انگیزه زبانآموزان به دلیل استفاده از زبان در موقعیتهای واقعی.
• تقویت تفکر انتقادی و استقلال در یادگیری.
• یادگیری طبیعیتر گرامر و واژگان از طریق زمینههای کاربردی.
تحقیقات در زمینه یادگیری زبان دوم تأکید دارند که تمرکز بیشازحد بر توضیح مستقیم قواعد گرامری ممکن است یادگیری را کُند و زبان آموز را بی انگیزه کند، در حالی که ترکیب گرامر با فعالیتهای عملی و معنادار، باعث افزایش انگیزه و بهبود یادگیری میشود.
منابع:
• Ellis, R. (2020). Task-Based Language Teaching. Cambridge University Press.
• Willis, J. (1996). A Framework for Task-Based Learning. Longman.
• Skehan, P. (1998). A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford University Press