ادغام ابزارهایی مانند ChatGPT در محیطهای آموزشی نه تنها فرصتها بلکه چالشهایی را برای معلمان به همراه دارد. این فناوریها میتوانند به طور قابل توجهی فشار کاری بر دوش معلمان را کاهش دهند و به آنها اجازه دهند بیشتر بر روی آموزش فردی و تعامل با دانشآموزان خود تمرکز کنند. با این حال، این تغییر به معنای کاهش معنا دار حجم کار نیست؛ بلکه نیازمند تخصیص مجدد مسئولیتها و بررسی دقیقی در مورد چگونگی ادغام مؤثر ابزارهای هوش مصنوعی در شیوههای آموزشی است.
با شروع معلمان به استفاده از ChatGPT و فناوریهای مشابه، ممکن است خود را در حال بازتعریف شیوه ی آموزشیشان بیابند. این شامل درک قابلیتها و محدودیتهای هوش مصنوعی و همچنین بررسی این است که چگونه این ابزارها میتوانند سبکهای تدریس آنها را تکمیل کرده و نتایج یادگیری دانشآموزان را بهبود بخشند. اثربخشی ChatGPT در کلاس درس عمدتاً به ادراک معلمان از سودمندی و کارایی آن، و همچنین تمایل آنها به سازگاری استراتژیهای آموزشیشان برای گنجاندن این فناوری بستگی دارد.
تحول سریع فناوریهای هوش مصنوعی، لایهای دیگر از پیچیدگی را اضافه میکند. با ویژگیهای پیشرفتهتر که امکان انطباق پذیری بیشتری را فراهم میکند، معلمان اکنون این توانایی را دارند که تجربیات آموزشی متناسبی برای فراگیران مختلف طراحی کنند. این انعطافپذیری نویدبخش تغییرات مثبتی در آموزش زبان معلمان است زیرا به معلمان اجازه میدهد بدون نیاز به آموزش گسترده، آموزشهای خاصی طراحی کنند که به نیازهای فردی یا گروهی پاسخ دهد.
با این حال، سرعت بالای پیشرفتهای فناوری چالش قابل توجهی برای معلمان و محققان در حوزه آموزش ایجاد میکند. با تحول سریع فناوریهای تجاری، نیاز فوری به تحقیقات دانشگاهی وجود دارد تا با این تحولات همگام شود. مطالعات آینده باید بررسی کنند که معلمان چگونه این ابزارها را در کلاسهای خود درک و اجرا میکنند و رابطه بین استفاده از فناوری و شیوههای آموزشی را مورد بررسی قرار دهند.
این چالش به ویژه برای آموزشدهندگان معلمان حاد است. آمادهسازی معلمان آینده برای چشماندازی که در آن ابزارهای هوش مصنوعی به طور فزایندهای رایج هستند، نیازمند دوراندیشی و سازگاری است. آموزشدهندگان باید روندهای آینده را پیشبینی کرده و معلمان آینده را با مهارتهای لازم در محیط کلاس در حال تحول مجهز کنند. این ممکن است شامل تمرکز بر توسعه مهارتهای تفکر انتقادی، سواد دیجیتال و درک نحوه ادغام مؤثر فناوری در شیوههای تدریس باشد.
در پایان، در حالی که ChatGPT و فناوریهای مشابه امکانات هیجانانگیزی برای بهبود شیوههای آموزشی ارائه میدهند، همچنین نیازمند توجه دقیق به پیامدهای آموزشی هستند. تحقیقات مداوم و توسعه حرفهای برای کمک به معلمان در بهرهبرداری از پتانسیل این ابزارها در حالی که بر روی تدریس و یادگیری مؤثر تمرکز دارند، ضروری خواهد بود. با ادامه تغییرات در این حوزه، همکاری بین معلمان، محققان و توسعهدهندگان فناوری برای شکلدهی به آینده آموزش در دنیای مبتنی بر فناوری بسیار مهم خواهد بود.
Case, R., Liu, L., & Mintz, J. (2025). Integrating AI Technology Into Language Teacher Education: Challenges, Potentials, and Assumptions. Computers in the Schools, 1-7. https://doi.org/10.1080/07380569.2025.2458950