کدام آزمون TOEFL یا IELTS - بخش دوم

کدام آزمون TOEFL یا IELTS - بخش دوم

اهداف داوطلب
یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم‌گیری بین TOEFL و IELTS این است که به اهداف خاص خود فکر کنید. برای مثال، آیا نیاز دارید که این آزمون را برای سفر به عنوان دانشجو، برای سنجش مهارت‌های زبانی‌تان، یا برای مهاجرت کاری بگذرانید؟

یک مزیت خاص در انتخاب IELTS این است که می‌توانید بین دو نوع آزمون یکی را انتخاب کنید: آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی. اگر قصد دارید برای کار در یک سازمان انگلیسی‌زبان یا برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور بروید، آزمون آیلتس آکادمیک بهتر نیااازهای شما را برآورده می‌کند. اما آزمون آیلتس عمومی توانایی شما را در مواجهه با موقعیت‌های روزمره و زندگی روزمره می‌سنجد و به همین دلیل اغلب توسط افرادی که می‌خواهند به یک کشور انگلیسی‌زبان مهاجرت کنند، انتخاب می‌شود.

در برخی موارد، ممکن است از شما خواسته شود که آزمون خاصی به نام آیلتس برای UKVI بگذرانید. این آزمون مناسب برای حمایت از درخواست ویزای شما برای بریتانیا است و از نظر محتوا، فرمت آزمون و معیارهای ارزیابی مشابه آیلتس است. تنها تفاوت در نحوه گزارش نتایج است. آیلتس برای UKVI تأیید می‌کند که آزمون در یک محل رسمی تأیید شده توسط اداره مهاجرت بریتانیا برگزار شده است. برای کمک به انتخاب آزمون مناسب آیلتس، پیشنهاد می‌شود با مؤسسه‌ای که قصد درخواست از آن را دارید مشورت کنید.

روش تحویل آزمون

اگر بخواهید نحوه تحویل آزمون‌های TOEFL و IELTS را مقایسه کنید، تفاوت‌های قابل توجهی بین آن‌ها پیدا نمی‌کنید. مانندIELTS , تافل نیز دو نسخه ارائه می‌دهد. هر دو آزمون همچنین نسخه‌ای آنلاین دارند که می‌توانید آن را از راحتی منزل خود انجام دهید. TOEFL نسخه Home Edition خود را دارد و IELTS اخیراً در برخی مناطق، آزمون آنلاین IELTS را راه‌اندازی کرده که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده در دسترس بیشتری قرار گیرد.

سطح زبان آزمون‌دهنده
اگرچه مقایسه دقیق نمرات TOEFL و IELTS کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما می‌توان درجه تقریبی هم‌سویی با سطح‌هایی که معمولاً توسط مؤسسات آموزشی و تجاری مورد نیاز است، را تعیین کرد. این سطوح همچنین می‌توانند با استانداردهای مرجع  (CEFR) مقایسه شوند. این یک استاندارد بین‌المللی است که سطح تسلط بر زبان را تعریف می‌کند و به عنوان یک معیار جهانی استفاده می‌شود.

به طور کلی، نتایج IELTS به صورت نمرات باند بر روی مقیاسی از ۱ (کمترین) تا ۹ (بالاترین) گزارش می‌شود، در حالی که عملکرد TOEFL بر روی مقیاسی از ۰ تا ۱۲۰ امتیاز (بالاترین) درجه‌بندی می‌شود. جدول زیر نشان می‌دهد که چگونه این نمرات با هم مطابقت دارند:
(مهری:
  عکس جدول را ظمیمه میکنم در تلگرام
از سایت هم می‌تونید کپی کنید. )

همان‌طور که جدول به وضوح نشان می‌دهد، نمرات IELTS تا سطح C2 (معادل تسلط یک فرد بومی انگلیسی‌زبان) در CEFR می‌رود، در حالی که TOEFL فقط می‌تواند تا سطح C1 را تأیید کند. به عبارت دیگر، اگر سطح زبان انگلیسی شما در حد یک انگلیسی‌زبان بومی باشد، شرکت در TOEFL کافی نخواهد بود تا این موضوع را اثبات کنید. در چنین شرایطی، IELTS گزینه واضح است.

هر دو نتیجه آزمون TOEFL و IELTS به مدت دو سال معتبر هستند. پس از این دوره، شما باید دوباره یکی از این دو آزمون را شرکت کنید.

بخش‌های آزمون

به طور کلی، TOEFL و IELTS هر دو مهارت‌های یکسانی از جمله شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کنند. با این حال، بخش‌های هر آزمون ممکن است به دلیل تفاوت در نوع تسک ها متفاوت باشند.

به عنوان مثال، بخش شنیداری در TOEFL محدود به سؤالات چندگزینه‌ای است. در آزمون IELTS، این بخش متنوع‌تر است زیرا از انواع مختلفی از تسک ها استفاده می‌شود: چندگزینه‌ای، تطبیق، نقشه/طرح/برچسب‌گذاری نمودار، تکمیل فرم/یادداشت/جدول/نمودار/خلاصه، تکمیل جمله.

در مورد بخش خواندن آزمون TOEFL ۳۵، دقیقه برای این بخش اختصاص داده است که به دو متن تقسیم می‌شود و درک مطالب با استفاده از سؤالات چندگزینه‌ای ارزیابی می‌شود. در مقایسه، بخش خواندن IELTS که ۶۰ دقیقه طول می‌کشد، شامل مجموعه‌ای از متون است که به شکلی جامع‌تر ارزیابی می‌شوند.

به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود عنوان‌هایی پیشنهاد دهید، جملاتی را کامل کنید، خلاصه‌هایی را تمام کنید، جداول را پر کنید، نمودارها را تکمیل کنید و غیره.

مهارت‌های گفتاری آزمون‌دهنده

یکی از تفاوت‌های واضح در بخش گفتاری این است که شرکت‌کنندگان TOEFL باید به یک میکروفون صحبت کنند در حالی که به سؤالات پاسخ می‌دهند. در IELTS، آزمون‌دهندگان یک مصاحبه شفاهی یک‌به‌یک با یک ممتحن  IELTS دارند. ممکن است مجبور شوید این بخش از آزمون را در همان روز با آزمون کتبی انجام دهید یا در تاریخ دیگری. انجام بخش گفتاری IELTS از طریق تماس ویدیویی یا به صورت حضوری امکان‌پذیر است.

فرآیند داشتن یک بحث رو در رو با فردی دیگر به صورت زنده بدون شک طبیعی‌تر است و بخش گفتاری IELTS را تعاملی‌تر و به زندگی واقعی نزدیک‌تر می‌کند.

نتایج آزمون

زمان دریافت نتایج TOEFL و IELTS بسته به روش تحویل که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. نتایج IELTS بستگی به این دارد که آیا تصمیم به شرکت در IELTS کامپیوتری را دارید یا کاغذی. نتایج IELTS بر روی کامپیوتر بین سه تا پنج روز طول می‌کشد، در حالی که نتایج IELTS بر روی کاغذ معمولاً حدود ۱۳ روز پس از آزمون در دسترس است. نتایج TOEFL بین هفت تا ده روز پس از تاریخ پست قابل دسترسی هستند.

هزینه

هزینه‌های آزمون و روش‌های پرداخت موجود معمولاً باید قبل از اینکه آزمون‌دهنده تصمیم نهایی خود را بگیرد، با دقت مورد توجه قرار بگیرند. ثبت نام برای IELTS فرآیندی آسان است و پرداخت می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین انجام شود.

تاریخ انتشار: 1403-07-18
0 0 58
گروه تهیه و اجرا :

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه
ieltsdaily-logo